Afspraak maken? Bel 0575-522389 OF STUUR ONS EEN EMAIL

Wat is oedeemtherapie?

Oedeemtherapie is een bespecifieke behandelmethode ter vermindering van oedeem, een abnormale ophoping van vocht in het weefsel. Deze ophoping onstaat als het evenwicht tussen de aan- en afvoer van vocht verstoord is.

Wanneer naar een oedeemtherapeut?

De oorzaken van oedeem zijn divers. Oedeemvormen waarbij manuele lymfedrainage het meest geïndiceerd is, zijn eiwitrijke oedemen als gevolg van operatief ingrijpen, posttraumatisch oedeem, oedeem na bestraling of chemokuur, en oedeem bij vaatlijden (chronische veneuze insufficiëntie).

Hoe werkt een oedeemtherapeut?

Intake

Tijdens de intake wordt vastgesteld om welk soort oedeem het gaat, bijvoorbeeld lymfe-, veneus-, lip- of algemeen oedeem. Ook worden de mogelijke oorzaken, beperkingen en instandhoudende factoren in kaart gebracht.

Behandeling

De behandelmethode van oedeem bestaat uit één of meer van de volgende onderdelen:

• manuele lymfedrainage door middel van specifieke handgrepen
  • compressie door middel van zwachtelen
  • oefentherapie ter ondersteuning van de vochtafvoer en ter verbetering van de mobiliteit
  • littekenbehandeling
  • fibrosebehandeling
  • lymfetaping

Het belang van de oedeembehandeling ligt in het voorkómen en verminderen van bewegingsbeperking, pijndemping en het verminderen van het verhoogde ontstekingsrisico bij langdurig aanwezig oedeem.

Neem gerust contact op als u vragen heeft!

Onze oedeemfysiotherapeuten zijn Rob Jaspers en Willeke Egberts.

Lees hier onze folder over oedeemtherapie (pdf-formaat).