Afspraak maken? Bel 0575-522389 OF STUUR ONS EEN EMAIL

Wat is oncologische fysiotherapie?

Oncologische fysiotherapie is voor mensen die kanker hebben of hebben gehad. De therapie richt zich op zowel de lichamelijke als de geestelijke problemen ten gevolge van operaties, bestraling en/of chemotherapie. De klachten kunnen bestaan uit pijn, moeheid, problemen met het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden, een veranderd lichaamsbeeld of een verminderde belastbaarheid. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van bewegen bij kankerpatiënten. Daaruit blijkt dat fysiotherapie, en met name bewegen, een positieve invloed heeft op de kwaliteit van leven, pijn, vermoeidheid en het herstel van de belastbaarheid.

Wanneer naar een oncologisch fysiotherapeut?

Wanneer u het ziekteproces van kanker moet doorstaan, kan het zinvol zijn om begeleid te worden door een oncologisch fysiotherapeut. Kanker wordt opgedeeld in 4 fasen: behandelfase, herstelfase, palliatieve fase en terminale fase. In elk van deze fasen kan oncologische fysiotherapie zinvol zijn.

Hoe werkt een oncologisch fysiotherapeut?

Behandelfase

In deze fase wordt de diagnose gesteld en vinden de primaire medische behandelingen plaats, zoals een operatie, bestraling en/of chemotherapie. Dit kan allerlei ongemakken met zich meebrengen, waarbij een oncologisch fysiotherapeut u kan helpen. In deze fase is het belangrijk dat u blijft bewegen; het blijkt dat dit leidt tot minder klachten tijdens de behandelingen. Ook bij het bewegen kan de oncologisch fysiotherapeut u begeleiden en advies geven.

Herstelfase

In deze fase knapt de patiënt op van de medische behandelingen. Het is dan wenselijk dat u uw conditie en belastbaarheid weer opbouwt. De oncologisch fysiotherapeut kan daarbij helpen door u bijvoorbeeld een beweegprogramma aan te bieden. Indien er weefselschade is ontstaan als gevolg van de bestraling of operatie, kan er oedeem (vochtophoping) en/of littekenweefsel ontstaan. Met behulp van oedeemfysiotherapie, gericht op lymfedrainage en littekenbehandeling, kunnen deze klachten worden verminderd.

Palliatieve fase

In deze fase van de ziekte is genezing niet meer mogelijk. Dit stadium kan heel lang duren. Het belangrijkste is dan, dat de kwaliteit van leven zo goed mogelijk blijft. Een actieve levensstijl kan hierbij helpen. De oncologisch fysiotherapeut kan u daarin begeleiden.

Terminale fase

In deze fase is het levenseinde in zicht. Pijn, moeheid en benauwdheid zijn de belangrijkste klachten. Hierbij kan de oncologisch fysiotherapeut u helpen met bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, massage, adviezen rondom de ademhaling of hij kan u begeleiden bij het belasten van uw lichaam.

Neem gerust contact op als u vragen heeft!

Onze oncologisch fysiotherapeut is Rob Jaspers.

Lees hier meer informatie over oncologische fysiotherapie.